Azbest to materiał, który w przeszłości był wykorzystywany w wielu zastosowaniach od płyt używanych jako pokrycia dachowe tj. eternitu po elementy rozmaitych instalacji przemysłowych. Ze względu na szkodliwość tego materiału wprowadzono specjalne zasady jego użytkowania oraz usuwania. Dla bezpieczeństwa zdrowotnego ludzi oraz ochrony stanu środowiska naturalnego konieczna jest prawidłowo prowadzona utylizacja azbestu. Przekonajmy się, co się z tym wiąże.
Co wiąże się z usuwaniem azbestu?
Demontaż elementów zawierających azbest wymaga przestrzegania regulacji dotyczących postępowania z odpadami, w tym m.in. ich ewidencjonowania. Z uwagi na zagrożenie związane z tym materiałem niezbędne jest też podjęcie kroków dodatkowych polegających na odpowiednim przeszkoleniu pracowników oraz wyposażeniu ich w środki ochrony indywidualnej. Konieczne jest odseparowanie rejonu prac osłonami uniemożliwiającymi przenikanie azbestu do środowiska, a także ogrodzenie miejsca robót z zachowaniem odległości od ciągów komunikacyjnych dla pieszych. Wymagane są ostrzegawcze tablice informacyjne. Ważne będzie systematyczne pozbywanie się pozostałości pyłu azbestowego. Odpowiednie obostrzenia dotyczą także transportu oraz utylizacji azbestu. Chodzi tu o przestrzeganie zasad obowiązujących podczas przewozu materiałów niebezpiecznych (ADR) oznaczanych jako UN 2212 albo UN 2590. Oznacza to stosowanie rozwiązań, które zapobiegną rozprzestrzenianiu się włókien w czasie transportu np. za sprawą ich szczelnego pakowania w folię polietylenową albo zestalania i następnie pakowania. Azbest jest utylizowany przez jego składowanie w specjalnie przygotowanych obiektach, zaprojektowanych tak, by odpady nie stanowiły zagrożenia dla środowiska.
Jak powinny postępować podmioty zarządzające nieruchomościami, na których znajduje się azbest?
Jeżeli na terenie nieruchomości znajdują się wyroby zawierające azbest, konieczne jest przygotowanie oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest, opracowanie corocznego planu kontroli jakości powietrza dla pomieszczeń zawierających azbest, jak również instrukcji bezpiecznego postępowania i użytkowania pomieszczenia z wyrobami zawierającymi azbest. Nie obejdzie się też m.in. bez inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest, składania informacji na ich temat oraz oznakowania miejsc z azbestem. Kluczowe okaże się jednak zlecenie usunięcia materiałów tego rodzaju wyspecjalizowanej firmie.